Wil je kennismaken met onze school?
Je bent van harte welkom!
Hier vind je verschillende momenten waarop je van harte welkom bent. Schrijf de data snel in je agenda en kom ook kennismaken met Pieter Groen.
29 januari 2026
24 februari 2026
12 maart 2026
De mentor is voor ouders, leerlingen en docenten het eerste aanspreekpunt en de sleutelfiguur in de begeleiding. Elke klas heeft een eigen mentor. Met vragen en bij problemen gaan leerlingen altijd eerst naar de mentor. Omdat goede begeleiding uiteraard contact tussen leerling en mentor vraagt, zijn er voor elke klas in het rooster één of meerdere mentoruren ingepland. Hierin komen allerlei zaken aan de orde: het met elkaar omgaan, studievaardigheden, leren samenwerken en het oriΓ«nteren op een profielkeuze en vervolgopleiding. Wanneer meer begeleiding nodig is dan door de mentor geboden kan worden, kan de leerling worden aangemeld voor het intern ondersteuningsteam.Β
Welke ondersteuning is mogelijk bij ons op school?Β
Het eerste aanspreekpunt van ons intern ondersteuningsteam is de ondersteuningscoΓΆrdinator. Deze coΓΆrdineert alle aanvragen die op de ondersteuningsafdeling binnenkomen en ziet erop toe dat hulpvraag en hulpverlening, in overleg met mentor, leerling en ouder(s)/verzorger(s) op elkaar afgestemd worden.

LeerlingbegeleidingΒ
Voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften zijn er leerlingbegeleiders werkzaam binnen school. Zij begeleiden de leerling, lichten mentoren in over hoe de leerling het best ondersteund kan worden in de klas, hebben contact met externe hulpverleners en hebben structureel evaluatiemomenten met leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor. De leerlingbegeleiders volgen de voortgang en ontwikkeling van de leerling en werken handelingsgericht.
Maatwerkklas
De maatwerkklas is een voorziening voor leerlingen die tijdelijk een aangepast onderwijsprogramma volgen. Bij
deze leerlingen kan sprake zijn van sociaal emotionele, gedrags- of medische redenen, waardoor zij tijdelijk niet
in staat zijn om deel te nemen aan de reguliere lessen. Tevens dient dit lokaal als ruimte voor leerlingen die
behoefte hebben aan een time-out gedurende de lesdag.
ZOP-training (Zelfbeeld, Ontspannen, Positief denken)
Voor leerlingen die spanning en stress ervaren m.b.t. school is het mogelijk de ZOP-training te volgen. Binnen deze training leert de leerling omgaan met spanning en wordt aan zelfvertrouwen, ontspanning en positief denken gewerkt. Voor leerlingen die in het examenjaar meer dan gemiddeld spanning voor het examen ervaren, bestaat de mogelijkheid tot individuele begeleiding.
SLIM-training
Enkele keren per schooljaar bieden wij een training aan voor versterken van de executieve functies van de onderbouw leerling. Deze training focust zich op plannen, geheugentechnieken en tips om beter kunnen leren.
DyslexieΒ
Dyslectische leerlingen die beschikken over een dyslexieverklaring kunnen gebruik maken van extra faciliteiten. Twee
gecertificeerde dyslexiecoaches organiseren ondersteuning aan deze leerlingen. Het is onder andere mogelijk gebruik te maken van voorleessoftware (Kurzweil). Specifieke hulp en ondersteuning die school biedt aan dyslectische leerlingen staat omschreven in het dyslexiebeleid.

NT2- specialistΒ
Er is een NT2-specialist beschikbaar om leerlingen te ondersteunen die Nederlands als tweede taal leren. De NT2-specialist biedt hen begeleiding en extra ondersteuning bij de Nederlandse taal, wat essentieel is voor hun integratie en succes binnen het onderwijs.
Sociaal veiligheidscoΓΆrdinatorenΒ
Er is sociaal veiligheidsbeleid opgesteld om pesten op school zo veel mogelijk te voorkomen. De sociaal veiligheidscoΓΆrdinatoren zijn actief betrokken bij het uitvoeren van dit beleid. Ook heeft de school een vertrouwenspersoon waar leerlingen terecht kunnen. De leerlingenquΓͺte toont aan dat leerlingen zich veilig voelen op
onze school.
Hoorrecht ondersteuningsaanbod
Alle leerlingen moeten in staat worden gesteld hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. De leerlingen van Pieter Groen krijgen één keer per jaar de mogelijkheid om via de tevredenheidsenquΓͺte hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van Pieter Groen.
Extra ondersteuning voor (vermoedelijk) hoogbegaafden
Pieter Groen College werkt samen in een regionaal project voor hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast werken we met het
principe van Flexibel Ondernemend Leren (FOL) waarbij (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen meer zeggenschap krijgen over het lesrooster dat past bij de onderwijsbehoefte van de leerling.
Alle documenten over de onderwijsondersteuning, zoals ons anti-pestbeleid en het beleidsplan dyslexie, vindt u op de pagina Handige documenten.
Het OPP is een persoonlijk plan dat wordt opgesteld voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op school, vaak in het kader van passend onderwijs. Het OPP wordt opgesteld door het intern ondersteuningsteam. In het OPP worden doelen opgenomen waaraan de leerling kan werken. Leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor worden hier altijd bij betrokken.
Hoorrecht OPP
Leerlingen vanaf 12 jaar hebben het recht om gehoord te worden bij beslissingen die hen aangaan, zoals het opstellen of bijstellen van het OPP. School moet de leerling informeren in begrijpelijke taal over wat er in het OPP staat. De leerling mag zijn of haar mening geven over de doelen, begeleiding en ondersteuning. De school moet deze mening meewegen, maar hoeft het niet altijd met de leerling eens te zijn. Bij het opstellen of herzien van een OPP wordt de leerling uitgenodigd voor een gesprek. De mentor of ondersteuningscoΓΆrdinator bespreekt samen met de leerling wat er goed gaat, wat lastig is en wat de leerling belangrijk vindt. De input van de leerling wordt vastgelegd in het OPP. Als ouders en school een besluit nemen dat afwijkt van de mening van de leerling, moet worden uitgelegd waarom.
Welke ondersteuningsmogelijkheden zijn er buiten onze school?Β
Het intern ondersteuningsteam werkt actief samen met Regionaal Bureau Leerrecht, het Sociaal Wijkteam (jeugdhulpverlener op school), jongerenwerkers van het Welzijnskwartier, de Jeugdgezondheidszorg en het Samenwerkingsverband V(S)O Duin- en Bollenstreek. Wanneer er sprake is van verzuim werken wij samen conform regionale samenwerkingsafspraken. Informatie over onze samenwerkingspartners is te vinden op de websites van deze organisaties.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Iedereen die werkt met kinderen of volwassenen is verplicht om te werken volgens de Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, 2013). De meldcode heeft als doel om bij een
vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld, dit bespreekbaar te maken en indien nodig Veilig Thuis in te schakelen, zodat zij hulpverlening voor het gezin kunnen organiseren. Binnen Pieter Groen is er een protocol Kindermishandeling en Huiselijk geweld, welke voor alle medewerkers van school van toepassing is. In dit protocol staan de vijf stappen van de Meldcode beschreven en wordt een kader geboden voor medewerkers om te handelen bij signalen van kindersmishandeling of huiselijk geweld tegenkomen. De aandachtsfunctionarissen Kindermishandeling en huiselijk geweld zijn verantwoordelijk voor de uitvoering, implementatie en borging van het protcol.
Heeft u een vraag over het opvoeden en opgroeien van uw kind? Dan kunt u terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Hier werken verschillende professionals samen, zoals jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen van de jeugdgezondheidszorg en pedagogen. Iedere medewerker heeft een eigen specifieke deskundigheid om u en uw kind te ondersteunen. De medewerkers in het Centrum voor Jeugd en Gezin werken op verschillende manieren samen met school. Elke school heeft vaste contactpersonen. Als op school overleg is van een school-ondersteuningsteam kunnen medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin daaraan deelnemen.
In klas 1 of 2 en klas 3 of 4 krijgt uw kind een digitale gezondheidstest aangeboden. Deze heet βGezond leven? Check het even!β. Hiermee krijgt uw kind inzicht in de eigen gezondheid. Na het invullen van deze vragenlijst nodigt de jeugdgezondheidszorg alle jongeren in de onderbouw uit voor een gesprek over hun gezondheid, ontwikkeling en leefstijl en hoe de jongere zich voelt. In de bovenbouw kunnen jongeren zelf aangeven of ze uitgenodigd willen worden voor een gesprek. We geven persoonlijke of klassikale adviezen over een gezond leven, zoals omgaan met elkaar en het voorkomen van pesten. Ook genotmiddelen en seksualiteit kunnen besproken worden. Bovendien bieden we begeleiding bij ziekteverzuim.
De jeugdverpleegkundige of jeugdarts wordt door school gevraagd met u contact op te nemen wanneer er zorgen zijn over het ziekteverzuim. Dit kan zijn als uw kind langdurig of vaak ziek is. Samen met u en uw kind wordt besproken wat uw kind nodig heeft om weer (gedeeltelijk) naar school te gaan. Indien nodig, wordt in overleg met u en uw kind een andere deskundige of leerplichtambtenaar betrokken voor verdere ondersteuning en advies.
Opvoeden is een ware kunst. In deze leeftijd krijg je te maken met pubergedrag. Soms is een jongere erg onzeker of juist boos en opstandig, en voelt hij of zij zich niet begrepen. Elke ouder kan wel eens advies gebruiken. Voor u organiseert het Centrum voor Jeugd en Gezin een groot aanbod aan (online) opvoedcursussen, themabijeenkomsten en webinars over diverse onderwerpen om u te ondersteunen bij de opvoeding.
Ook de jongeren zelf kunnen cursussen bij het Centrum voor Jeugd en Gezin volgen. Denk aan een weerbaarheidstraining of een oppascursus. Kijk voor het volledig cursusaanbod opΒ www.cjgcursus.nl. Of volg CJGcursus op Facebook en Instagram.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin organiseert ook ouderavonden op scholen voor ouders over (gezondheids)themaβs. Bijvoorbeeld genotmiddelen, weerbaarheid of relaties en seksualiteit.
Zoekt u meer informatie over de ontwikkeling van uw kind? Kijk dan opΒ www.jouwggd.nl
Op deze site vindt u betrouwbare informatie over gezondheid, relaties, lichaam, seks, gevoel, alcohol, roken, drugs en media. De informatie is gecheckt door (medische) professionals.
Voor jongeren heeft het Centrum voor Jeugd en Gezin een forumwebsite:Β www.hoezitdat.info. Hier kan uw kind in een veilige omgeving met andere jongeren in gesprek gaan over dat wat hem of haar bezighoudt.
Tussen de gesprekken door krijgen jongeren betrouwbare websites te zien waar ze meer informatie kunnen vinden. Ook vinden zij er hulp en cursussen in de buurt en kunnen ze hun vraag via de chat aan een professional stellen.
Het forum heeft duidelijke spelregels. Er is een check voordat een bericht online komt en uw kind kan geen persoonlijke gegevens delen. Jongeren volgen het forum via Instagram.com/hoezitdat.info.
Er is veel informatie, tips en adviezen over opvoeden en opgroeien te vinden op de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Denk aan onderwerpen als gezondheid, voeding, internet, pesten, geld, alcohol en seks. Meld u aan voor een cursus of bijeenkomst, lees blogs van andere ouders of praat mee op het forum. U kunt uw vraag stellen via de chat of bij het e-consult. Natuurlijk staan onze adressen en openingstijden ook op de website, net als onze Facebookpagina.
Wilt u contact opnemen met de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin op uw school, bel dan 088 β 254 23 84. U kunt ook mailen naarΒ mailvragen@cjghm.nlΒ (vermeld hierin de naam, geboortedatum en school van uw kind).
Meer informatie
www.jouwggd.nl – Jongereninformatie
www.cjghollandsmidden.nl β Online CJG / www.cjgcursus.nl β CJG cursussen
www.hoezitdat.info β Jongerenforum
www.groeigids.nl voor meer informatie over de ontwikkeling van uw kind
Ben jij ook
benieuwd naar het
Pieter Groen College?
Je bent van
harte welkom!
17 november 2025
- 25 november 2025
26 november 2025
27 november 2025
π Het woord van deze week is: opvatting (zelfstandig naamwoord).
Wat betekent het?
1. mening, oordeel, denkbeeld:
β‘οΈeen opvatting hebben over iets; moderne opvattingen hebben
π‘Er bestaat een opvatting dat woordenschat vooral aangeboren is, maar onderzoek laat zien dat lezen en oefenen een enorme rol spelen.
π Het woord van deze week is: opvatting (zelfstandig naamwoord).
Wat betekent het?
1. mening, oordeel, denkbeeld:
β‘οΈeen opvatting hebben over iets; moderne opvattingen hebben
π‘Er bestaat een opvatting dat woordenschat vooral aangeboren is, maar onderzoek laat zien dat lezen en oefenen een enorme rol spelen.
...
De eindexamenklassen zijn vorige week op onvergetelijke werkweek geweest naar:
π§πͺ De Ardennen
π§πͺ Gent
π«π· Parijs
π«π· Saint-Malo
π¬π§ Londen
π΅πΉ Portugal
π³π± Katwijk
Van sportieve activiteiten in de natuur tot cultuursnuiven in wereldsteden. Er zijn mooie herinneringen gemaakt!
Kijk je mee naar een paar van de fotoβs die gemaakt zijn? π·β¨
De eindexamenklassen zijn vorige week op onvergetelijke werkweek geweest naar:
π§πͺ De Ardennen
π§πͺ Gent
π«π· Parijs
π«π· Saint-Malo
π¬π§ Londen
π΅πΉ Portugal
π³π± Katwijk
Van sportieve activiteiten in de natuur tot cultuursnuiven in wereldsteden. Er zijn mooie herinneringen gemaakt!
Kijk je mee naar een paar van de fotoβs die gemaakt zijn? π·β¨
...
Groep 8-ers opgelet!
Jouw juf of meester heeft een mail gekregen⦠en dat betekent: jullie kunnen je nu aanmelden voor Ontdek PG!
Samen met je klas ga je op avontuur en ontdek je wie Pieter Groen was en hoe hij moest overleven op een onbewoond eiland. In drie korte lesjes leer je welke skills jij al hebt en welke je nog kunt ontwikkelen. Spannend Γ©n leuk!
Data: van 6 oktober 2025 t/m 17 oktober 2026
Aanmelden: vraag je juf of meester om jullie aan te melden!
#OntdekPG #Groep8 #PieterGroenCollege #AvontuurInDeKlas
Groep 8-ers opgelet!
Jouw juf of meester heeft een mail gekregen⦠en dat betekent: jullie kunnen je nu aanmelden voor Ontdek PG!
Samen met je klas ga je op avontuur en ontdek je wie Pieter Groen was en hoe hij moest overleven op een onbewoond eiland. In drie korte lesjes leer je welke skills jij al hebt en welke je nog kunt ontwikkelen. Spannend Γ©n leuk!
Data: van 6 oktober 2025 t/m 17 oktober 2026
Aanmelden: vraag je juf of meester om jullie aan te melden!
#OntdekPG #Groep8 #PieterGroenCollege #AvontuurInDeKlas
...
Wist je dat je op de middelbare school ongeveer 3 tot 6 nieuwe woorden per dag leert? Tijd voor een nieuw woord van de week! Deze week: oorspronkelijk.
Wat betekent het?
1. Helemaal in het begin; =
β‘οΈallereerst: de oorspronkelijke betekenis
π‘Hij komt oorspronkelijk uit Leiden, maar woont nu in Katwijk.
Wist je dat je op de middelbare school ongeveer 3 tot 6 nieuwe woorden per dag leert? Tijd voor een nieuw woord van de week! Deze week: oorspronkelijk.
Wat betekent het?
1. Helemaal in het begin; =
β‘οΈallereerst: de oorspronkelijke betekenis
π‘Hij komt oorspronkelijk uit Leiden, maar woont nu in Katwijk.
...
De werkweek is officieel begonnen en dit betekent dat de examenklassen op reis gaan naar diverse bestemmingen.
De surfreis naar Portugal is gisteren al vertrokken en iedereen is goed aangekomen π΅πΉπ
Deze week nemen we jullie mee met de verschillende werkweken. Houd onze stories dus in de gaten!
Aan alle leerlingen die deze week op reis gaan: heel veel plezier en geniet ervan! ππ§³π
De werkweek is officieel begonnen en dit betekent dat de examenklassen op reis gaan naar diverse bestemmingen.
De surfreis naar Portugal is gisteren al vertrokken en iedereen is goed aangekomen π΅πΉπ
Deze week nemen we jullie mee met de verschillende werkweken. Houd onze stories dus in de gaten!
Aan alle leerlingen die deze week op reis gaan: heel veel plezier en geniet ervan! ππ§³π
...
Nieuw schooljaar, nieuwe kansen om jouw woordenschat te vergroten! Deze week is het woord van de week: variΓ«ren.
Wat betekent het?
1. Veranderen, wisselen, variatie vertonen
β‘οΈ Sterk variΓ«rende prijzen; prijzen die variΓ«ren van 100 tot 150 euro
2. Wijzigen, variaties aanbrengen
β‘οΈ (Muziek) variΓ«ren op een thema
π‘ Door te variΓ«ren houd je dingen interessant, of het nu gaat om lessen, muziek of je dagelijkse routine!
Gebruik het woord deze week eens in een zin. Wie weet inspireer je iemand anders om ook wat meer te variΓ«ren!
Nieuw schooljaar, nieuwe kansen om jouw woordenschat te vergroten! Deze week is het woord van de week: variΓ«ren.
Wat betekent het?
1. Veranderen, wisselen, variatie vertonen
β‘οΈ Sterk variΓ«rende prijzen; prijzen die variΓ«ren van 100 tot 150 euro
2. Wijzigen, variaties aanbrengen
β‘οΈ (Muziek) variΓ«ren op een thema
π‘ Door te variΓ«ren houd je dingen interessant, of het nu gaat om lessen, muziek of je dagelijkse routine!
Gebruik het woord deze week eens in een zin. Wie weet inspireer je iemand anders om ook wat meer te variΓ«ren!
...
De week van het leren! π
Deze week staat in het teken van bewustwording rondom leren leren.
Het doel? Leerlingen inzicht geven in effectieve leermethodes voor verschillende vakken.
Onze vakdocenten besteden daarom extra aandacht aan studievaardigheden tijdens de lessen. ππ
De week van het leren! π
Deze week staat in het teken van bewustwording rondom leren leren.
Het doel? Leerlingen inzicht geven in effectieve leermethodes voor verschillende vakken.
Onze vakdocenten besteden daarom extra aandacht aan studievaardigheden tijdens de lessen. ππ
...
De introductieweek voor de brugklassers zit erop! Het was een ontzettend leuke week waarin iedereen elkaar goed heeft leren kennen. Hoogtepunten waren in ieder geval het poldersporten bij de Kwakel en de vossenjacht.
Wij wensen de brugklassers veel succes en plezier met hun eerste lesweek!π«π
De introductieweek voor de brugklassers zit erop! Het was een ontzettend leuke week waarin iedereen elkaar goed heeft leren kennen. Hoogtepunten waren in ieder geval het poldersporten bij de Kwakel en de vossenjacht.
Wij wensen de brugklassers veel succes en plezier met hun eerste lesweek!π«π
...